Från Fred Astaire till Vadstena: Möt Oscar Brunius, sommarens kostymassistent
Oscar Brunius, kostymassistent Shakespearefabriken 2025. Foto: Alexander Lundkvist
I sommar arbetar Oscar Brunius som kostymassistent på Shakespearefabriken, sida vid sida med kostymören Ulrika van Gelder under arbetet med Slutet gott! Allting gott?. Här berättar han om sin väg till kostymarbetet, samarbetet med Ulrika – och varför han älskar pipkragar och magisk realism.
Vad var det som först väckte ditt intresse för kostym och scenkonst?
Jag har alltid haft en ganska tydlig egen stil. När jag var liten var jag helt besatt av Fred Astaire, jag ville se ut som honom! Min mamma hjälpte mig att sy kläder och jag tänkte ofta: "Det där kan jag göra själv." Senare såg jag kostymerna i kulturskolans produktioner och kände samma sak - att jag ville vara den som skapade dem.
På gymnasiet gick jag teaterlinjen, där vi ofta fick ta fram våra egna kostymer. Jag insåg rätt snabbt att jag kanske inte var så stark på själva skådespeleriet, men kostymarbetet det var det jag fastnade för. Det fanns också mindre konkurrens där, vilket gjorde det lättare att hitta min plats.
Hur kom du i kontakt med Shakespearefabriken?
Jag gick en textilkurs på Vadstena folkhögskola för att fördjupa mina kunskaper. Syven där kände till mina ambitioner och råkade också känna Ulrika van Gelder, som är kostymör för sommarens föreställning. Så hon kopplade ihop oss, och på den vägen kom jag in i arbetet med Shakespearefabriken.
Vad gör en kostymassistent egentligen?
Mitt jobb är att hjälpa Ulrika att realisera hennes vision. Det är hon som designar, och jag hjälper henne att ta det från idé till färdig kostym. Vi kompletterar varandra bra. Jag kommer in med ett yngre, kanske lite mer samtida perspektiv, vilket kan vara en kontrast till hennes erfarenhet. Ulrika har sagt att det är lätt för henne att falla tillbaka i gamla mönster, och då kan jag bidra med något nytt. Vi kommer från olika generationer och det tror jag är en styrka.
Kostymskisser till “Slutet gott! Allting gott?” av Ulrika van Gelder.
Vad ser du mest fram emot med att jobba med Slutet gott! Allting gott? i sommar?
Jag ser verkligen fram emot att arbeta på plats i fabriken, det känns som en väldigt välkomnande miljö. Det är inte alla som tar emot en elev från folkhögskolan på det här sättet, men här känner jag mig sedd och inkluderad. Och så är det förstås otroligt roligt att få jobba nära en professionell kostymör som Ulrika. Jag ska verkligen absorbera allt hon säger!
Och sen… jag älskar pipkragar. De där klassiska Shakespearekragarna, det är något med dem som bara gör mig glad.
Du har ju kommit in på en utbildning till hösten, berätta mer!
Ja! Jag har kommit in på kandidatprogrammet i scenproduktion på Stockholms konstnärliga högskola. Det är en utbildning där man går tillsammans med andra som har olika inriktningar ljud, ljus, scenografi och så vidare, men där man också får fokusera på sitt eget område. Jag ska gå inriktningen scenkostym.
Jag hade inte alls räknat med att komma in. Tyckte att intervjun gick åt skogen, men jag hade verkligen lagt ner mycket arbete på de inlämningsuppgifter som ingick i ansökan – och så kom jag in! Jag blev så glad.
Har du någon favoritkostym eller en drömkostym du skulle vilja skapa?
Jag gillar det maximalistiska. Historiska dramer ger ofta mer spelrum för det uttrycket. Jag har själv skissat på kostymer till Macbeth. Jag tänker mig de övernaturliga, häxiga där det finns mycket uttrycksmöjligheter. Jag gillar magisk realism, eller kanske snarare förhöjd realism, där man kan tänja på proportioner och form. Det ska inte vara "naturligt" - jag tror jag är en sån där ung konstnär som alltid tänker att "det ska vara mer".